Monday, February 2, 2015

DAY 1 - MELAKA

Assalamualaikum!
Hai korang...aku masih mood holiday.. nak habiskan story last year yang x sempat nak update.
Kali ni short story ke Melaka pula ye.
Short trip bersama family mertua pula kekdahnya =)

Berjanjian dalam family whatsapp nak ke Rembau on sabtu pagi aleh2 my arjuna pula kene kerja so ape lagi, sabtu pagi aku mencicit ke kg... jemput anak2 bujang di kg sekali bawa mertua ke rumah kami mentara nak tunggu my arjuna siap kerja.

Kami sampai pon dah malam, so aku sampai tu, ngam2 my arjuna pon sampai ...zass berdesup exchange and transfer semua barang masuk kereta sang arjuna pula.  Drive 1 car je cukup =)

Otw ke sana, adik ipar aku yang memula x jadi pergi aleh2 whatsapp aku tanya ..
rumah Alang kat mana kat mana kak suzi? ucu dah sampai kat sekolah sains yang kak suzy cakap tu.
(amboi orang Puncak Alam dah sampai Rembau lah, terkejut ahkak)

Lepas orang Puncak Alam sampai, kak long and family pula sampai dari Sepang so aleh2 kami yang paling last sekali sampai =)
Kalau ikut propa aku kat dalam group wasap tu...aku ler cakap sampai dulu. HAHAHA.
Aleh2 dekat midnight baru kami sampai so dah siap2 angkut barang masuk rumah...ape lagi, jom supper, bukan dinner dah..masing2 kebuloq tapi mata lagi lapokan bantal.
HEHEHHE.

Menu makan malam kami ada kari ikan, ada ketam, ada sayur, ada sambal tempoyak ada petai ada ulam dan macam2 lagi so makan gaklah, siap bertambah2 lagi tu. HIHIHI.

Sebelum bertolak ke bandar melaka so bergambaran beramai2.
Kak Lang xder dalam gambar sebab tolong snap gambar kami. HEHEHE mekasih puan rumah =p

Bergerak 3 biji kereta, kereta ucu tinggal sebab nanti dia orang balik ke rumah alang semula kami je yang berpisah pi check-in hotel. 
Amoi!!
Tudung kejap pakai kejap cabut...alahai anak.

Program hari ni, x tau ape plan yang tau pi Zoo Melaka, sebab alang x pernah pi sana lagi walaupon aku with anak2 dah banyak kali pi sini. HIHIHI, si irfan dah siap berbunyi, alah..zoo melaka lagi ke?? bosannya, but ku pujuk, ku cakap..kite memang dah biasa pergi tapi sian maklang...xpernah gi lagi...sian kat atok nenek, kan nak bawa dia orang jalan2 ke sini so irfan pon ok je dengan syarat dia nak pen satu, nak buat tanda lokasi dalam peta katanya. HEHEHE. orait darling!.

Fee zoo ni murah je, dewasa kalau x silap RM16 with IC kalau kanak2 dalam RM10 kot, lupa hoi. tapi memang cheapeslah compare zoo kl nuu =)

Sebab dah tau kite ke zoo makanya stroller memang wajib bawak. Kekonon nak suh Iman yang duduk aleh2 si aryan kongker...90% aku kene tolak aryan. Ampon, semput napas. dia malas jalan, tu siap gaduh dengan irfan tu...si irfan pon nak naik stroller gak. hokaloh..sib baik stroller jenis utk sorang kalau utk kembar tu mau mak pengsan dulu nak tolak 2 bujang tu. HEHEHHE
Anak dara mak good girl, saing daddy jalan2 dalam zoo...kurang nak berdokong so hantamlah anak. 

My bujang dalam stroller...
Suh jalan..x nak katanya, malas and panas.

Maksu punya angkara.
Hak ni, si irfan paw maksu..memula maksu punya aleh2 dia x nak bagi pon kat maksu..sian maksu, kene paw dengan si irfan. HIHIHI
Time ni depa dah sampai kat area nak keluar tu...kami masuk jauh di area gajah lagi. HAHAHA

Siap berhenti minum lagi tu...
Bawa mak ayah so jalan pon bolehlah slow2, group kak long and ucu, orang muda..laju zasss je jalan satu zoo. HEHEHE

Abang long..
Ni Ucu yang send. HAHAHA depa dah lepak kat depan, tanya lokasi kami kat mana...
HEHEHE siap lelap tu tak astaka ni.

Ucu.. siap pekena maggi cup pon kene paw dek anak2 sedara
HAHAHA...sian ko ucu, xper jap lagi anak ko pula paw kami2 mokcik dia ni. HEHEHE

Lepas 1/2 day kat sini selesailah perjalanan kami keliling 1 zoo melaka. anak2 semua happy mak dengan ayah je dah penat nak berjalan katanya. Keluar dari situ, kami lepak kejap kat tepi tasik air keroh ni, picnic lepaskan lelah with sedikit makan dan minum yang ditapaw dari rumah... HAHAHA memasing kelaparan hokey. Nasi goreng yang banyak kejap je habis siap bercatu tu. HIHIHI. 



Santai memasing makan sambil plan, lepas ni nak ke mana pula,

Aku ni kalau family belah mertua, jaranglah nak proper sediakan itinerary sebab tau, kompom x semua habis nak follow itinerary so buat santai2 macam ni senang.

Kalau ikut plan aku lepas zoo gi taman buaya, pi mini asean tu, butterfly park kan semua tu setempat/berhampiran each other tapi memasing nak masuk bandar jugak.
Anak kak long nak ke klebang, tangkap gambo, yang abang long pula nak ke masjid selat katanya...aku pon x tau gak. HAHAHA, hambeik ko aleh2 kami solat kat situ dulu baru decide masuk bandar melaka.

Dah lepas kompom tempat tujuan, moh cari ATM dulu.
Money owh money!!

Ni pon satu cerita kelakar...Dari rumah alang terus je memasing menonong ke zoo melaka memang x teringat nak singgah ATM, yang aku ni adalah duit sikit less 100 si arjuna ku lagi less ler dari aku kan...

Si Arjuna ingat aku dah keluarkan duit, yang aku pula fefeeling arjuna aku banyak cash, boleh gitu.
Sudahnya bila nak bayar memasing pandang memasing. HAHAHA utk group kami 200 lebih pastu gelupor keluarkan duit, aku bagi semua duit yang ada dalam wallet. HAHAHA kira2 duit tu ngam utk aku satu family ada yang lelebih tu dok tup lelain punya duit tiket lerkan..

Korang bayangkan...dalam wallet aku ada 0 cash. HAHAHA masa tu feeling nak jalan zoo memang spoil gila si anak2 pula mulalah minta tu  minta ni...mana yang dapat beli..belilah yang x dapat beli tu siap pujuk dia orang beli lain kali..masing2 bersunggut, ngape kali ni jalan2 x boleh nak beli banyak2 barang. HAHAHA kelu lidah nak jawap... kalau dalam zoo tu boleh terima kad maybank ni...lama dah mak korang swapkan ajo tapi sini semua pon cash =D
So berbelanja alah kadar ye..jimat.

Dah masuk kawasan bandar melaka...dah nama pon cuti sekolah, melaka memang sesak gila babun sungguh...kami stuck nak ke masjid selat tu dekat 1 jam, tu lom kira tetiba yang kereta depan cakap depa x tau jalan, adush, dalam jem2 tu gagahlah kami yang kereta paling last ni memotong 2 kereta dihadapan utk tunjuk arah, tu lom kira salah lorong aleh2 semua give up, moh cari kedai makan..lapo memasing.

Melaka banyak restauran cina so waze jugaklah mana ada restauran melayu halal...jumpa dah, so semua follow top2 kereta kak lang salah jalan pula...dah pegi ke sebarang jalan sana. Aduhai, nak tunjuk jalan pon payah, dia orang x pakai waze, si ucu yang ada hp berinternet tidor pula,,,so guide jugalah mana yang boleh.
Korang taulah, dalam situasi kelaparan, memanglah cepat baran kan, so aku ngada semua benda gini. HAHAHA aku nak marah pon jadi x jadi marah. HIHIHI..
Ucu bangun je, selesai masalah... so waze ke sini.

Lunch kami sekitar jam 2.30-3pm di Restaurant Hajjah Mona Asam pedas,
Pestime makan sini, ucu tanya aku..sedap ke?? aku cakap x tau aku just waze ni yang halal dan dekat, kalau restoran cina tu banyak tapi nak bawa mak ayh makan situ memang x lah kan...
ucu sampai time tu kami sedang makan...

kami order simple je..
Milo ais tabur 2 cawan, limau suam 1, air suam 1, teh panas 1 teh ais satu, cover aku 1 family with mertua ler kan... nasi set asam pedas.



Nak dijadikan cerita onar/ sedih.. kami dah makan ni..anak aku siap tercungap kepedasan..dok tunggu air x sampai lagi... dok bagi air masak sendiri dulu,  pelayan keeps ambil orer kat meja lain..air depa pon sampai...husband aku pelik, ape pasal meja orang kendian dapat air dulu dari kami..aku siap nampak air milo ais lagi...

Bila nak panggil pelayan memasing busy...kedai memang silih berganti pelanggan..so aku sabar lagi,
group minuman utk akak aku and ucu yang kendian sampai pon dah dapat air..aih, ni x boleh jadi ni...
aku pon terus panggil pelayan tanya air aku order mana?? milo ais x sampai lagi ni...
dia tanya air apr order tadi.aku siap tunjuk saya order dengan akak tu air milo ais tabur 2 gelas, anak saya dah tercekik tu... dia pon pi kak akak yang ambil order tanya ape tah then aku tu mai meja aku.

aku tanya balik..air milo ais saya order 2gelas, x sampai lagilah..
dia boleh cakap milo habis...wah!! apon nyirahlah darah dengar...aku pon control suara marah aku..aku cakaplah, lain kali cakap milo ais habis boleh x?xdelah saya tertunggu sampai anak saya tercekik macam ni... terus order air lain, dia cakap ada cakap milo habis...aku cakaplah..dah ngape meja atas tu boleh dapat milo ais padahal dia datang kemudian?? diam je budak tu.
Kuss semangat...ku menahan marah sampai ketaq tanganlah...control suara sehabis baik sebab dok ingat mertua semeja ni... pastu siblings lain pon ada gak ramai ni somemore xdelah sampai nak aibkan akak tu depan pelanggan yang lain.

Bayangkan...almos sejam lebih kami makan+tunggu 1 kereta yang tertsesat tu sampai, air x sampai2..mau tak naik darah korang..yang anak aku pula dah tau pedas pi makan lagi asam pedas tu dah ngelupor kepedasan..air mineral sendiri pon habis diteguk..air limau suam aku jangan tanyalah sebab tu pon yang awal2nya habis dulu. HEHEHE

Dah selesai makan kat situ, ucu pula tanya aku...ngape makan tempat macam ni..aku tanya, ngape?? dia cakap perut dia sensitip makan tempat2 biasa macam ni..aku cakap balik, manalah aku tau perut dia x boleh nak bedal restoran2 biasa macam ni lagi pon aku xder solution tu je dalam waze yang nama melayu. HEHEHE lepas tu kerja ucu dok ulang ke tandas tapi aku lagi risau takut effect pada kandungan baru dia...minta dijauhkan.

Lepas dari tu, kami sambung naik cruise...
Cruise kali ni berpakej so agak mahal sikitlah sebab dewasa dalam 20-30 /pax kanak2 x ingat so pakej dia siap ada makanan ringgan/homemade biskut with FM. Jadilah wat kenangan.  dah xde ye rege naik cruise RM10/pax. HEHEHE

Dalam cruise.

Turun dari cruise kami berpecah... 2 kereta balik ke rembau semula so kami lepak kat Bayview hotel.
Tu masuk entry satu lagi...


 Thanks for visiting =D
Ok babai.

No comments:

Post a Comment

Sunway lagoon Promo guys!!!

Assalamualaikum!  #hotpromofromGrtravelguys 🥳GR CRAZY PROMO🤯 🎢 SUNWAY LAGOON🏊‍♂️ 🐅 COMBO - WILDLIFE PARK + 5 THEME PARK 🏄🏻‍♀️ =======...

Followers