Monday, June 2, 2014

Membazir atau Pembaziran???

Assalamualaikum...

Hari ni nak menceceh pasal sang suami ku yang tersayang.
Hemm agaknya ni memang tabiat orang lelaki kot eh?? Suka sangat dok makeup makwe ke-2 dia kat luar rumah tu... Sebab perasan gak, sang suami ni ada sajalah dia dok tepeklah gantilah kan makwe dia tu.

So tu saya perasan, kalau saya pi shoppingkan sekarang ni kurang sikit dia nak potpet2 kat saya... kekadang tu ada gaklah dia tegur, x habis2 dengan hangbag katanya but most of it bila saya dah pakai baru dia tanya..ni bila shoppingnya ni. HEHEHE =)

Husband saya dah hapal semua handbag saya so tu pasal kalau uols perasan, kalau saya nak beli handbag baru...handbag yang jarang saya pakai mesti saya jual semula...so mean memang sentiasa bertukar handbag dalam lemari tu xder nak keep lelama =)

So nak dijadikan cerita... dari jauh saya dah syak something kat makwe dia ni, Mr Black.. lama saya dok memandang...ape yang rasa lain macam je kat Mr Black ni yer??
Ops!! terpandang kat tayar...yes!! sport rim baru lagi!!
Hamboi...kemain tukar sport rim nampak.
Terus tanya...
cantik sport rim ni...bila ganti???
Emm adalah dalam 2-3 hari yang lepas.
uik, itu je jawapan dia...haih, x boleh jadi ni...I pon sambung kata.
kawan jual ker?? beli kat mana ni??
Owh, abang tengok tayar..nak tukar tayar so nampak sport rim ni, nampak cantik je..abang tanya harga berapa...tengok harga ok..ada modal so abang tukar terus =)
owh, kemain bagi senyum manis kat isteri yer...
Kaki Mr Black yang baru =.=

Dan sambung pula ayat dari sang isteri...
Eh!! ayang macam perasan, tingkap ni tambah tinted lagi ke?? Gelap semacam je..langsung x nampak ape pon...
Haah! tinted yang lama dah pudar, panas... so alang2 nak pi dinner nanti abang tinted semula.
Emm padanlah nampak stiker kat window tu cakap don't touch in 72hours. Kemain gelap tinted tu, karang dapat love letter pak guard tepi jalan baru tahu... 
ye ke gelap yang?? kat dalam nampak biasa je..xde nampak gelap pon.
Gelap lah, langsung x nampak ape dah..kot kat dalam tu bawa perempuan ke bawak lelaki ker memang x nampak dah..kot penyangak ke penyamun ke yang bawak memang x tahu ler kan..
Alah, lelama tu dia terang balik yang sama macam yang lama, memula pon gelap gak pastu jadi cerah kan??
*malas nak cakap dah...

Nampak x???langsung x nampak ape pon dari luar...hangin je rasa hati >,<
Sabarlah yer...nak marah pon x boleh xder reason nak marah lain ler sebab menda2 macam ni sampai anak bini x makan tu memang ler nak dapat habuan kenn so semua dah complete ada makanya..makan hatilah tengok yer...cakap lebih2 karang sang isteri x boleh shopping pula =p.

Owh.nak share juga dari pengalaman kawan2 disekitar saya...
Beberapa minggu yang lalu, terdekit kat hati nak melawat kawan lama...
Tanpa call segala, kite terjah jelah, kalau ada rezeki boleh jumpa kalau x mungkin jumpa rumah kosong jelah kan... so memandulah saya sendirian...

Sampai kat sana, alhamdulillah...ada rezeki berjumpa kawan lama...
Sekadar bertanya khabar sambil buah tangan bertukar tangan.
Lewat petang, diiringi hembusan angin yang sepoi2 bahasa memang damai sangat rasanya...dalam tenang damai saya..hati berdetik..kene kawan saya ni nampak murung walaupon dia senyum seikhlas yang boleh.

Dari sembang santai terus masuk ke topik agak hangat dan privacy.
Dari sembang santai terus bertukar suasana sendu dan pilu.
Hemm, dalam sendu kawan saya bercerita...antara luahan hati seorang teman T_T

Z, beruntung ko kan...rezeki ko melimpah ruah..mungkin berlebih2 kot sekarang ni. Dari Toyota bertukar kereta menjadi B

Alhamdulillah...rezeki Allah kasi, melimpah ruah tu tidaklah...aku masih pakai toyota aku a.k.a Ms Silver yer..ni sebab balik pakai kereta sang suami tu yang bawa gaklah kereta dia...rezeki tu, bolehlah untuk hidup dengan keluarga yang dah membesar... ko pon rezeki x kurang gak aku tengok kan =)

Entahlah Z, aku ni makan hati sebenarnya..sorrylah aku ni nak mengadu kat ko..ko je kawan aku yang sudi nak jenguk aku kat sini...kawan2 lain senyap je.

Eh..kebetulan aku balik kg pastu rasa lama gilakan kite x jumpa so aku saja nak ke mari. suprise!

Z, aku ni x taulah nak cakap ape... aku ni rezeki pon cukup2 makan kadang2 miss gak tapi aku tengok suami aku tu langsung x hirau pasal makan pakai kami...kadang2 aku gaduh Z, yerlah cuba ko pikir dia dok asyik cakap dengan aku suruh berjimat, jangan nak beli ape yang x patut dan x penting...aku ikut Z, kadang2 pi kedai anak2 nak cekedis tapi aku cakap dengan dia orang elok2, x boleh beli cekedis sebab ibu x cukup duit nak beli lauk, sedih memang sedih Z tapi tulah yang aku boleh buat... tapi bila suami aku balik aku tengok dia tukar sport rim kereta bila aku bising aku cakap membazir dia x terima dia cakap bayar ansuran... esok lusa dia balik, dia tukar benda lain pula kat kereta tu...kereta tu BML je Z, habis dia makeup macam2...sedih aku Z, dia suh aku berjimat tapi dia membazir xper..kadang2 baju seluar anak pon x berbeli...bila aku minta nak beli baju and seluar baru...katanya pakai je mana ada, x yah nak membazir padahal seluar dah senteng Z. ko bayangkan...nak gi kenduri pakai seluar senteng...anak2 pon cakap, bila ayah nak beli seluar baru..ayahnya jawap, ayah xde duit nak beli... sedih aku Z.

*aku tolong nangis je...sentap rasa hati...padanlah hati membuak2 rasa nak jumpa kawan ni rupanya kawan ni memendam rasa, perlukan kawan nak luah rasa... x perlah kalau aku x dapat membantu wang ringgit cukuplah aku tadah telinga untuk mendengar luahan hati dia..ku sediakan bahu untuk dia menangis supaya lepas ni dia boleh bangun semula dengan semangat yang baru...

Ko x nak buat bussiness online ke?? X nak cuba?? Sini boleh dapat WIFI kan??

Teringin gak Z, tapi manalah aku ada modal nak beli barang nak niaga online..Wifi rumah makcik aku boleh dapat sini, aku ada psswd.

Apa kata ni try buat online bussiness...nak tak?? modal tu aku tolonglah sikit2 mana yang termampu..ko plan nak buat ape?? cuba cakap...kot2 aku ada idea ke??

Aku suka memasak...aku suka buat kek...aku suka buat kuih Z. ko rasa boleh pergi x??aku kadang2 aku kumpul duit gak Z, dapat modal sikit aku buat kuih aku hantar kat kedai...adalah dapat balik modal tapi biasalah kalau tengah bulan tu suami aku sesak aku bagi gak duit tu kat dia..tapi xderlah dia ingat nak bayar balik...so aku mati modallah kat situ...kene himpun lagi Z.

Kalau ko nak niaga kek ke, desert ke ko boleh masuk FB MONA BFF aku ni...dia memang bakery kat rumah je..ambil order pon dari rumah...hantar je kadang2 ke luar tapi ramai gak yang mai rumah ambil sendiri order =)
Kalau ko rasa nak buat kuih oe kek hantar kat kedai sini2 pon boleh gak tapi ko try buat promote kat FB gak mana tahu ada kawan2 nak order ke kan...aku pon insyaallah kalau aku balik kg boleh je order dengan ko..anak aku hantu kek coklat muffin coklat pon dia suka. HEHEHHE

Aku xde modal Z tu yang aku susah tu.

Xperlah...pasal modal aku dulukan...kalau ko x boleh bayar balik aku kire sedekah lilahitaala..kalau ko nak bayar balik pon aku x nak dalam masa terdekat ni..bio ko betul2 stabil maybe ko dah ada kedai ko sendiri ke baru ko nak bayar balik aku terima... so mentara ni kalau ko x bayar pon xper,,,memang aku dah halalkan dunia akhirat kalau aku mati pon ko xyah sibuk2 nak bayar..ko ingat pesan aku ni...sekali ko x berjaya jangan nak gatal2 bayar modal ni walau aku mati esok pon x payah nak bayar balik...itu aku kira sedekah aku... aku pon bukanlah orang kaya raya pon tapi insyaallah mana yang aku boleh tolong aku tolong...mungkin hari ni ko susah mana tahu esok lusa ko senang aku pula yang susah, maybe aku pon minta tolong dari ko kot...kite ni hidup macam roda, kadang2 kat atas kadang2 kat bawah ikut rezeki Allah juga =)
Dah jangan sedih2 macam ni..tengok ko sedih aku lagi dua kali sedih..hilang makeup aku tau.. HEHEHHE (sempat melawak buat cover nangis )

Thanks Z, alhamdulillah harap2 aku boleh sukses macam ko gak Z. Moga2 dengan modal yang ada ni dapatlah aku mulakan hidup baru...aku nak cakap dengan suami aku...modal ni aku pinjam dari ko so aku x boleh dah nak tolong dia banyak2 sebab aku ada misi nak bayar balik hutang =)

X perlah...aku doakan ko berjaya ye..jangan cepat putus asa...ingat , kat atas tu sentiasa mendengar doa kita...jangan berburuk sangaka dengan dugaan yang dia bagi tu adalah tanda dia sayang kita lebih dari orang lain...bersyukurlah Allah ingat kat kita ye =)
Oklah..dah nak magrib ni, aku naak balik dulu...ape2 give me a call ye =)

sebelum balik sempat gaklah ku hulur sikit untuk belanja harian...bagi kat anak2 dia..kemain suka yerlah budak2 kan bagi seringgit pon gembiranya x boleh nak cakap...aku lagi suka budak2 macam ni terima je berapa orang kasi...seringgit ke lima ringgit ke lima puluh ringgit ke happy dia orang tetap sama...bahagia tengok muka anak2 ni bila depa gembira...terdeik dalam hati..bersyukur dan beruntunglah anak2 aku..walau pon kadang2 lambat dapat ape yang dihajati at least mereka still dapat gak. Hemm.. rezeki anak2.

*Motif?? sebab dia cakap suami dia beli sport rim baru so bila sang suami saya beli sport rim baru terus teringat kat kawan tu...

Moral of story...berbelanja tu beringat2lah jangan sebab kawan dok cucuk2 suh tukar tu suh tukar ni korang pon layan gak... jangan dilayan sangat...bagilah priority pada family. Susah senang dengan family buakn dengan makwe yang ke-2 dua... kalau asyik ikut cakap orang memang semua pon x cukup semua pon x cukup bagus, semua pon nak tukar...jangan ikut pepatah BIO PAPE ASAL BERGAYA.
Thanks to google...



Thanks for visiting =D 
Ok babai. 




 **Myracles Beauty - 1set RM170.00, Spray MB 1botol RM120.00, 3botol -RM260.00.FREE POSTAGE **TMS procduct is ready stock.

No comments:

Post a Comment

Sunway lagoon Promo guys!!!

Assalamualaikum!  #hotpromofromGrtravelguys 🥳GR CRAZY PROMO🤯 🎢 SUNWAY LAGOON🏊‍♂️ 🐅 COMBO - WILDLIFE PARK + 5 THEME PARK 🏄🏻‍♀️ =======...

Followers