Friday, February 7, 2014

TATEMAS??

Tau ape tu TETEMAS or Tatemas??
Aku pon x tau... but ni macam perubatan tradisional.
Kebetulan Mr R demam, pastu bila sampai rumah Acik Tuah ni, dia pi bantai baring je sebab x sehat badan kan so bila nak balik tu Acik Kamariah tanya, nak buat tatemas x?
MIL aku pandang aku, aku pula buat muka x tau je. HAHHA sudahnya MIL cakap, kalau akak nak buat kan boleh je, buat saja2 usaha katanya.

Aku biasa juga dengar owrd TETEMAS or Tatemas ni... tapi x pernah tgk now...aku tengok depan mata. HEHEHE
Barang2 digunakan...
~ pisau
~ kapur yang buat makan dengan sirih tu
~ kunyit hidup.

Memula...kunyit tu dia potong 2 bahagian then disapu kapur both side. 

Potong kunyit kepada 2 bahagian.
Dah siap sapu kunyit tu..tetiba Acik Kamariah tanya... namanya siapa??
Oklah bagi nama Mr R pastu dia baca ape tah... pastu aku tengok dia main lambung2 kunyit tadi...macam gaya2 lambung batu seremban gitu...

Lepas kunyit tu jatuh atas lantai...dia dok belek kunyit tu then dia repeat lagi sekali.
Pastu dia dia cakap...demam biasa ni...xder ape2lah.

Then dia ambil kunyit yang berkapur tadi...pi sapu kat dahi sikit, kat bahu kat sendi2 + tapak kaki. 
Dah tu je... moh kite balik. HEHEHHE

Rasanya ramai yang tahu kot ape TATEMAS ni tinggal lagi aku je kot baru pestime tgk sendiri. 

Thanks for visiting =D 
Ok babai. 


No comments:

Post a Comment

Sunway lagoon Promo guys!!!

Assalamualaikum!  #hotpromofromGrtravelguys 🥳GR CRAZY PROMO🤯 🎢 SUNWAY LAGOON🏊‍♂️ 🐅 COMBO - WILDLIFE PARK + 5 THEME PARK 🏄🏻‍♀️ =======...

Followers