Monday, July 15, 2013

Ramadhan 4 & 5 day-kombo

Ok...bila hujung minggu je kite buat combo entry ya...zasss pantas je koje aku.
Ok...kite start day ke-4 ya.
Emmm day 4 agak trajis. HUHUHU mana taknyer, last minit baru nak decide balik kg.
Memula plan nak berbuka kat rumah....siap plan nak masak ayam masak lomak segala tup2 mak call...tanya, ko xbalik kg ke berbuka dgn mak abah. Adeh! bila mak call tu terasa gak nak berbuka tapi MALAS memandu tu mengatasi segala...alah mak, xbalik lah minggu ni, menantu xder so xder orang nak drive. NONSENSE punya reason...dah soheh2 aku boleh drive kennn.
Mak tanya, dah kerata semua xder ke?? amboi mak aku, macam kerata aku byk...padahal kereta 2bijik je pon. HAHAHHA.

Aku cakaplah ada, malas nak drive. boley cakap gitu kat mak??dasar punya anak...yg superb malas drive.
Abah pula jawap call...ko x balik ke zie?buka kat kg??
Adoi...same Q, aku pon selamber jawap yg sama...xlah bah, Razi outstation ni...malas nak drive lagi pon orang byk basuh baju ni. DUSH!!! reason yg nonson jugek. Peh tu abah pon cakap...ko tau dah??Abah malam semalam exiceden tau.

Glup!! teruk bah??Danx2 terus gelabah xbertempat...abah cakap, teruk x teruklah...poket abah lah yg teruk. HEHEHHE - siap buat lawak lagi tu abah aku. Sabau jelah...aku pon oklah, orang nak balik kg lah...nak pi tanya Razi jap dia kasi balik kg dak. PADAN muka...jadi anak yg xsolehah, sampai omak apak yg offer tanya xberbuka kat kg kah??HUHUHU

Lepas tu...hura-hara rumah...klibut pack baju sederas yg mungkin...adik aku satu family dah zasss dulu bila dgr abah exciden. Derr...akak ko ni memang lombab dalam segala hal. HEHEHE. Nak dijadikan cerita, Allah marah kot kat aku, Dia bagi hujan...alamak eh, camner nak masuk kereta ni? camne nak anto baju yg dh siap basuh dlm kereta...camne itu, camne ini...so terpaksalah tunggu hujan teduh.

Dari jam 3-5pm hujan je, adik aku pula pi bakau aku, kejap2 whatsapp update kat mana lokasi cuaca camne kejap2 kang whatsapp lagi. GRRR...x awesome okey. Aku kat rumah ni pula dok menjawap soklan Aryan...bila nak balik kg ni...nape xkluar rumah lagi?bila aku cakap hujan...selambe je jawap...keretakan ada bumbung kan...mana kene hujan, siap suh pakai payung segala. Hamboi ko nak, sape nak tlg payungkan omak ko ni time nak angkut brg??Omak ko tangan duo je bukan oktopus yg tangan 8.HOHOHO

Kul 5.15pm baru gerak balik...standby Kurma coklat TMS sebab memang dah agak, harapan tinggi berbuka dijalanan ~ macam perantaulah pulekk.
Keluar rumah...zass tuju h/way xkoser nak redah jem bazar ramadan segala. jalan lengang gak but still bawak slow and steady, bawak lelaju sape nak bayau saman??Rajin kah?? HEHEHE beringat sebelum kene gituuu.

Sampai kg around 7.40pm, rumah kezen ada majlis berbuka pose...emm memang idokler nyinggahkan, Iman aku dah karaoke sepanjang jln dr TG ke rumah...naik letih telinga ni dengar. My bujangs kalau dah pujuk2 adik tapi x reti diam gak, dia pon malas nak layan so dia pon buat pura2 tidor. Adoi...makin kalut ler aku drive nak sampai cepat =)

Sampai kat rumah...tuju dapur terus, lapo...HAHAHA, berbuka telan liur je, ate...aku nak brenti kat mana, bukan ada sisi jalan pon. Peh tu jalan moving kejap2 nak selongkar air pon malas...
Menu berbuka:
Ikan ape tah masak asam pedas
Sayur sawi+kobis
karipap
etc...aku lupa dah, banyak naw atas meja... 
so bedal semua seperti di atas ^_^, tak lama lepas tu abah pula balik dr kenduri rumah kezen bawak bekalan @ bontrot (ckp orang jawa). Emm...bersila aku balik ngadap bekalan kenduri pulak.
Ada sup ayam, bubur somsom, nasi ambeng, cekodok nangka, karipap dll.

Menu sahur:
Abah tolong masak burung masak kicap...memang sedapppppp sgtttt.
Kagum ko bila tgk hasil abah aku masak lagi gojes dr aku masak walaupon masak kicap saja.  PERFECT serba-serbi. HEHEHE sedap sangat sampai aku makan bertambahx3.
Abah masak sayur sawinkobes juga sebab yg berbuka punya dah licin kene hirup dek anak cucu,HIHIHI

Day-5.
Memulakan hari baru....
Duduk rumah mak ni terasa macam xde kerja nak dibuat. HEHEHE mungkin sebab ramai umat anak sedara bagai so anak2 aku bebas kesana kemari...xkoser nak monitor, berdikari yer anak2.
Masih mengajar Irfan utk berpuasa sampai ke petang but disebabkan demam, lembik sikitlah budak tu...atok pula jenis xtahan tgk cucu muka 3kupang so dia panggil pi dapur kasi aiskrim trs laju je budak tu berbuka. Derrr...ate camne??nak marah sape ni?? HEHEHE
So petang tu, ajak my niece ke bazar...saja kasi chance dia cuci mata..yerlah dia byk nolong kami...dia stay rumah mak aku sebab ank tolong mak aku, mak aku kan masih berwheelchair lagi so pergerakkan tu terhad ler so dialah yg kene tolong itu ini. Thanks Wanie, love u so much.

Mai ler memilih...
Cer tengok Irfan tu, semua mende pon nampak pelik dimatanya.
Dah!!! ko je x suka makan tu...orang lain semua ngappp. peakereater sungguh...

Snap sikit2 je...malu. Kahkahkah kononlah ken...padahal nak cepat balik.
Elok aku masuk bazar je mak dah call cakap Iman dah bangun, adeh...nak window shopping pon xsenang heh =)

Menu berbuka kami:
Satay & roti jon from bazar
Ikan keli bakar masak lemak cekur
burung masak kicap
sayur
Ikan lampam masak sambal....mabless. Fresh, sedappp


Cucu-cucu berebut makan ikan lampam yang abah aku jala t/hari semalam.
Nampak x??Owh My...my Irfan makan ikan. terbaiklah...suka omak tgk... sian nenek, kene buli dgn cucu pula. HEHEHHE

KIKIKI dah macam mata bruang koala pon ado...=D

2ekor lampam yang sempat dirembat untuk juadah bersahur pagi ini.

Sekian entry yang very long...

Ok babai.

No comments:

Post a Comment

Sunway lagoon Promo guys!!!

Assalamualaikum!  #hotpromofromGrtravelguys 🥳GR CRAZY PROMO🤯 🎢 SUNWAY LAGOON🏊‍♂️ 🐅 COMBO - WILDLIFE PARK + 5 THEME PARK 🏄🏻‍♀️ =======...

Followers